نتایج جستجو برای عبارت :

ویژگی‌های شخصیتی روشنفکران بدلی! 2

2628 - «اسدالله علم» معتمد «محمدرضا پهلوی» می‌نویسد: "روزنامه نیویورک‌تایمز شرحی نوشته بود که روشنفکران ایران خواستار تحولات عمیق و اساسی در اجتماع ایران هستند. شاهنشاه خندیدند و فرمودند «روشنفکر کدام گُهی است؟ اینها اشخاصی هستند که هزاران نوع عقده دارند. خود ما اسم روشنفکر بر آنها می‌گذاریم و آنها را عَلَم می‌کنیم، بعد از ما خرده‌گیری می‌کنند؟»"منبع: خاطرات علم، جلد۵، ص۳۱۳ (۳۰ مهر ۱۳۵۴)
دانلود فایل اصلی
در جنبش مشروطیت، سه نیروی اجتماعی به هم پیوستند و سپس در مقابل هم ایستادند و دوباره در آستانۀ انقلاب اسلامی دست دوستی به یک‌دیگر دادند: بازار، روحانیان، روشنفکران.همه چیز با اعتراض بازار به تعرفه‌های گمرک آغاز شد. عین‌الدوله، صدراعظم مظفرالدین شاه، نوز بلژیکی را مأمور سامان‌دهی به گمرک ایران کرده بود. سیاست‌های گمرکی نوز، بازار را خوش نیامد. روحانیان نیز با دو انگیزه به بازاریان پیوستند: نخست اینکه پس از دوران ناصری، دولت در ایران، ضع
ما در جامعه‌ای سلسله مراتبی زندگی میکنیم و در چنین جامعه‌ای افراد در موقعیت برابر نیستند یعنی یکی در موقعیت بالاتر است و حرف میزند و دیگران گوش میکنند ودر نتیجه گفت‌وگویی صورت نمیگیرد. البته در همه جا پرسش و پاسخ هست، اما این پرسش و پاسخ نه برای به چالش کشیدن و طرح بحث جدید بلکه برای تصریح بحث و روشن شدن نقاط ابهام است.
 
ما نخبگان اعم از روشنفکران و دانشگاهیان و عالمان دینی چنان درگیر بحث‌های خودمان میشویم که جامعه را فراموش میکنیم. برای
 
بیش از بیست سال از سخنان خانم نیلوفر گوله، جامعه شناس ترک تبار می گذرد که در مقایسه ای میان روشنفکران ایران و ترکیه، از فقدان گفتگو میان روشنفکران ایران با یکدیگر ابراز شگفتی کرده بود! به باور گوله در ایران بر خلاف ترکیه، روشنفکران بجای گفتگو با یکدیگر، بیشتر با هواداران شان مونولوگ دارند! شاید آخرین خاطره گفتگوی روشنفکران در ایران به مباحثات میان دکتر سروش و مخالفان فکری او در مجلات کیهان فرهنگی و سپس کیان باز می گردد. در این مناظره های
بیش از بیست سال از سخنان خانم نیلوفر گوله، جامعه شناس ترک تبار می گذرد که در مقایسه ای میان روشنفکران ایران و ترکیه، از فقدان گفتگو میان روشنفکران ایران با یکدیگر ابراز شگفتی کرده بود! به باور گوله در ایران بر خلاف ترکیه، روشنفکران بجای گفتگو با یکدیگر، بیشتر با هواداران شان مونولوگ دارند! شاید آخرین خاطره گفتگوی روشنفکران در ایران به مباحثات میان دکتر سروش و مخالفان فکری او در مجلات کیهان فرهنگی و سپس کیان باز می گردد. در این مناظره های مک
لبخند بزن ایرانی؛ تو«گفتار زمان» شده ای! ️
دشمنان ایران و اسلام هیج وقت مثل حالا سربه زیر و ذلیل نبوده اند؛ با رفراندوم دهها میلیونی در تهران و ایران و رستاخیز انسانی در بغداد و عراق، زبان مدعیان لیبرال دموکراسی آمریکایی و روشنفکران وابسته ی شان در ایران و عراق و آسیا، بند آمده است؛
ادامه مطلب
سخنرانی هانری ماسه در جشن بازنشستگی اش در دانشگاه سوربن فرانسه: من عمرم را وقف ادبیات فارسی ایرانی کردم و برای اینکه به شما استادان و روشنفکران جهان بشناسانم که این ادبیات عجیب چیست، چاره ای ندارم جز اینکه به مقایسه بپردازم، که بگویم که ادبیات فارسی بر چهار ستون اصلی استوار است :
ادامه مطلب
چندی پیش یکی از اساتید جامعه شناسی این پرسش مهم را مطرح نمود که چرا کتاب های گذشته برانگیزاننده بودند ولی کتاب های   امروز از این ویژگی برخوردار نیستند؟ به طور مثال چرا برخی آثار دکتر شریعتی آتشی بر جان جامعه افکنده و مردم را حول یک آرمان بسیج می کرد ولی امروزه صدها کتاب نیز از انجام چنین رسالتی برخوردار نیستند؟ پرسشی که می کوشید تا راز کرختی جامعه امروز را جویا شده و از بی اثر بودن اندیشه های امروز در ایجاد تحولی معنادار سراغ گیرد. روشن است
 
گویا در ایران همیشه در برابر سکوت و سکون مسلط بر موسسات و آدمها و مغزها، ناگهان یکی به قصد ایجاد تحرک سر برمی دارد و  چون سکوت عظیم است، این سربرداشتن چنان تند و ناگهانی میشود که زیر پای آنکه جنبیده و سربرداشته خالی می شود و عاقبتش : اعدام، تبعید و سکوت اجباری... و اینهمه عزیزان شهیدشده اند، تبعید شده اند و از دست رفته اند تا همان سکوت دوام داشته باشد.
جلال آل احمد، در خدمت و خیانت روشنفکران جلد دوم ص ۵۷
 
شریعتی برای ما دستاوردهایی مهم و صرف نظرناکردنی به ارمغان آورده است:
 1. او این درس بزرگ را به ما داد که ما میتوانیم با جهان مدرن برخوردی فعال داشته باشیم. مواجهه او با جهان مدرن، در قیاس با مواجهه سنت گرایان ما ــ سنتگرایان در معنای عام و کلی و نه در معنای خاص و فنی کلمه‌ــ که مواجهه ای منفعلانه و عکس العملی است، بسیار فعّال و از سنخ نوعی کنش است و نه واکنش. 2. شریعتی، برخلاف سنتگرایان، عالَم و زیست جهان مدرن را به رسمیت میشناسد اما در عین حال
ما دیگر ما نیستیم! این را چند روزیست که فهمیدم...
چند روزی از قطع دسترسی به اینترنت میگذرد، غبار عجیبی گرفته اند دلها!! ما دیگر ما نیستیم ، ما نقابی از پروفایل های رنگین و هنری، پست های جذاب و بیوگرافی های دهان پر کن شده ایم. مدفون زیر تلنباری از مانیفست های روشنفکران مجازی و فیگورهای قهرمانان تناسب اندام و ژست های مختلف مدل های فشن و خبرهای دست اول و مهمی چون لباس جنجالی خانوم بازیگر و حرکت زشت بازیکن فوتبال!
حتی عشق هم از خاطرمان رفته است، مجا
1
مولوی بیتی درباره قرآن دارد که قاعدتاً با مزاج روشنفکری و مدرنیته سازگار نیست.معنی قرآن ز قرآن پرس و بس/ وز کسی که آتش زدست اندر هوس.در این بیت مرجع فهم قرآن خود قرآن معرفی شده است در حالی که نزد غرب گرایان عقل مرجعیت دارد. آنان بیشتر طرفدار تفسیر عصری و عقلی قرآن هستند. اما مولوی و همفکران او معتقدند برای فهم قرآن باید مقابل قرآن قربانی و پست شد تا با آن به اتحاد رسید.مصطفی ملکیان در تفسیر این بیت (سخنرانی در شب تفسیر قرآن) سه نکته گفته است
اد
وقتی که هرکسی سعی میکند برای خودش از همخوانی و رقص بچه مدرسه ای ها با اهنگ ساسی مانکن ، تحلیل و تحقیقی ارائه دهد و بعضی ها هم از فرصت استفاده کرده و مطالبه ها و عقده های سیاسی و اجتماعی شان را طلب میکنند او یک جمله طلایی به کار میبرد : جامعه ، جامعه ی عرضه و تقاضاست . 
.
روشنفکران عزیز ، اگرچه سانسور قطعا تبعاتی دارد ، اما باور کنید گوش دادن بچه مدرسه ای ها و به طبع خانواده هایشان محصول سانسور نیست ، محصول آن چیزی ست که امروز جامعه ی ایرانی دچارش
یا مُلَقِّن
( ای آمرزنده)
 
سلام :))
 
حس میکنم مدت های دورِ دور هست که ننوشتم!
از 2 آذر تا امروز که 22 آذره
 
 
تازگی دارم کتاب « آغازی بر یک پایان» شهید آوینی رو میخونم.
و چقدر این کتاب عالیه. چقدر دیدِ باز و جامع و جالبی داشتند. و چقدر روشنفکر!
ویکی پدیا روشنفکر رو اینجوری تعریف کرده :« صطلاحی است که در اصل به‌معنی تفکیک دو چیز از همدیگر است؛ به همین دلیل، به‌عنوان روح انتقادگرا و ممیز شناخته می‌شود. »
و منظور من از روشنفکر اینه. نه اون اصطلاحی ک
آیا ذبح گوسفند در عید قربان، برخلاف حقوق حیوانات است ولی کشتن بوقلمون در روز شکرگذاری در آمریکا خیر؟!
امروز در آمریکا روز شکرگزاری بوده و همه آمریکایی‌ها از جمله جوجه روشنفکران ایرانی ساکن اونجا دارن بوقلمون درسته کباب می‌کنن و می‌زنن به بدن. اینا همونان که عید قربون به ما گیر میدن چرا گوسفندای بیچاره رو قربانی می‌کنید؟ خون گوسفند از بوقلمون رنگین‌تره؟!
اطلاعات بیشتر: https://fa.wikipedia.org/wiki/
در مطالب قبلی گفتیم که روشنفکران بدلی، بی‌سواد هستند، در نتیجه
خودشان از درون نمی‌جوشند.

از این مطلب، به ویژگی سوم 
روشنفکران بدلی می‌رسیم. یعنی همیشه یک عاملی از بیرون آن‌ها را پر کرده‌است!

با توجّه به این نکته و باتوجّه به اینکه فلسفه‌ی غالبی که از سوی دشمن،
به فضای فرهنگی کشور تزریق می‌شود، افکار نسبی‌گرایانه و پلورالیستی است، می‌توان
به این نتیجه رسید که روشنفکران بدلی ما، نسبی‌گرا هستند. ممکن است بپرسید که این
یعنی چه؟مثال میز
مهبط دین عقلانیت بشر است. در منطق فهم دین داریم که اگر یک چیزی واقعا عقلانی بود، ما ظواهر دین و کتاب و سنت را هماهنگ با آن کنیم. مثلا شما با عقل خود به این نتیجه رسیدید که خداوند غیرجسمانی است. ولی وقتی در قرآن می‌خوانید که «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ»، می‌گویید خدا دست که ندارد، بلکه مظهر قدرت خداوند است. واقعا اگر عقلانیت به این بداهت باشد، از آن استفاده می‌کنیم.
 اما این چیزهایی که آقایان[روشنفکران] می‌فرمایند واقعا عقلانیت بر آن ح
کتاب را که بستم تازه فهمیدم فرق جلال با روشنفکران دیگر در چیست. ضد مذهب بودن در همه جریان های روشنفکری شرط اول قدم است. مثل بعضی از روشنفکرها هم باید سفت و سخت پایبند به هر آنچه بود که از غرب می آید. دقیقا همان چیزی که جلال ندارد.
شاید جلال جلال بودنش را به روشنفکر بودنش ترجیح میداده و عارش نمی آمده که به سفر حج هم برود و مناسک دینی را هم بجا آورد. در مذمت غربزدگی دست به قلم شود و حتی برای قیام پانزده خرداد هم در جهت تایید آن واکنش نشان دهد و دیگرا
نام کتاب: #سمفونی_مردگان | نویسنده: #عباس_معروفی | #انتشارات_ققنوس | ۳۵۰ صفحه.رمان در بی زمانی می گذرد، ساعت ها همه خواب، آدم ها همه بیدار.کتاب شش راوی دارد: سوجی، آیدا، اورهان، صاحب کارگاه چوب بری، یک نماینده از قشر مذهبی و یک نماینده از قشر روشنفکران..آیدین و خواهرش آیدا از سنت بیزار هستند و همین موجبات طرد آن ها از سمت و سوی پدرشان را فراهم ساخته. در نقطه ی مقابل، اورهان که کوچکتر از آیدین و آیدا است، به سبب علاقه ی بی حد به سنت، مورد تاییو همیش
رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی‌شان در حرم رضوی، شبه‌روشنفکران داخلی که دنبال ترویج فرهنگ غربی هستند را با حسن تقی‌زاده، به‌اصطلاح منورالفکر دوران پهلوی مقایسه کردند و برخی از خصوصیات آنها را برشمردند. نوجوان خامنه‌ای در این اطلاع‌نگاشت موارد مورد اشاره ایشان را مرور می‌کند.
          
کشورهای جهان‌سومی و کمتر توسعه‌یافته در بیشتر مسائل دنباله‌رو کشورهای توسعه‌یافته هستند، ولو اینکه در آن زمینه از آن‌ها عقب نباشند! درزمینهٔ حجاب و عفاف هم به‌اصطلاح روشنفکران ما می‌خواهند از آن‌ها پیروی کنند درحالی‌که در پیروی از آنان هم عقب هستند چرا که غربی‌ها راهی را رفته‌اند که سرشان به سنگ خورده و در […]
نوشته تخصیص بودجه میلیارد دلاری برای عفاف آمریکایی‌ها! اولین بار در گناه شناسی. پدیدار شد.
.
"... بزرگترین نقص در بینش انسان اینست که همیشه فقط یک روی سکه را می‌تواند ببیند... یکی از نوسانهای فکری میان دو رویه از یک حقیقت گرایش یک بعدی به وحدت یا تنوع است: تکیه بر وحدت به دیکته شدن عقاید و ارزشها و هدفها و حتی احساسها بر انسانها، یعنی دیکتاتوری می‌انجامیده است و در فرار از این دیکتاتوری  که تکیه گاههایی چون حقیقت الهی ، واقعیت علمی و اصالت ملی را بهانه میکرده،  آزادی که ارزشی نسبی است، ارزش مطلق می‌شده (و این یک اصل رایج دیالکتیکی در
یازدهمین جلسه از جلسات هفتگی  " #دوشنبه_های_انقلاب "(جهت شنیدن کلیک کنید)
  
با سخنرانی دکتر هدایتخواه  
مورخ ۹۷/۱۰/۱۰
مسجد و حسینیه امام علی علیه السلام
 
موضوع :  نه دی ۸۸ 
این هفته : 
تعریف فتنه
اتفاقات سال ۸۸ حادثه بود یا فتنه
تفاوت حادثه و فتنه
تطبیق تعریف امیرالمومنین علی علیه السلام از فتنه با #فتنه88 
معرفی کتابهای شوالیه های ناتوی فرهنگی و ارتش سری روشنفکران پیام فضلی نژاد
این سلسله جلسات تقدیم می شود به جناب آقای #علی_مطهری و دوستا
از فضای مجازی بیا بیرون، از فضای واقعی هم بیا بیرون، برو تو دنیای خودت. آره، بر عکس همه که میگن واقع بین باش، واقع بین نباش. واقعیت ها مطلوب ما نیستند و برای همین هم اونا رو دوست نداریم. یک ساعت زندگی الان و امروزت رو دریاب و از این ساعت و توانی که در بدن داری، استفاده کن چون این ساعت که گذشت و این توان امروز تو بعد از این ساعت منقضی میشن و قابل انتقال به فردا نیستن. اگه میخواید روح زندگی به جسم زندگیتون برگرده از فضای رسانه ها دوری کنید چون امرو
رسیدیم به
قسمت جالب داستان، یعنی روش‌های نقد روشنفکران. برای نقد، راه‌کارهای تخصصی وجود
دارد، حتّی کتاب‌هایی هم در این زمینه نوشته شده است، مثل تفکر نقدی، نوشته امیر خواص.امّا
ما اینجا به راه‌کارهای عمومی اکتفا می‌کنیم.

خب، بریم سراغ
راه‌ها. این راه‌‌ها را می‌توان در چند دسته کلّی جای داد:


مفاهیم.
استدلال.
مبانی و نظریات.




نکته1:

سعی میکنم این
راه‌ها را طوری توضیح بدهم که قابل استفاده برای همگان باشد. امّا مسلّما مطالعه‌ی
تخصصی به
⁦✍️⁩ دین من انسانیت!
احتمالا این حرف یا این که مهم اینه که انسان باشیم رو زیاد شنیدین؛حالا این جملات رو بیشتر باز میکنیم.
انسانیت تعریف مشخصی نداره هر کی یه تعریف از انسانیت داره مثلا بعضی ها همجنسگرایی رو عین انسانیت میدونن و بعضی اون رو خلاف ارزش های انسانی! و از این دست تناقض ها زیاده.
هدف انسان از زندگی چیه؟خوردن و چریدن و خوابیدن؟پس ما چه تفاوتی با حیوانات داریم؟ دین به انسانیت هدف میده؛خدا همون ابتدای خلقت مسیر رو برای انسان مشخص کرد
کافی است یک ساعت از وقت خود را صرف گردش در شبکه های اجتماعی کنید تا متوجه شوید عرصه عمومی فرهنگ ما پر شده است از افسانه هایی که انسان را تشویق می کنند تمام سرمایه ها و تلاش خود را صرف کسب پول و شهرت کند. افسانه هایی مانند این که " برای دست یافتن به هدف کافی است آن را تصور کنی"، " همه چیز فقط به خودت بستگی دارد"، "اگر تلاش کنی به هرچه میخواهی خواهی رسید" و هزار افسانه بی اساس دیگر.
 
و نکته مهم این است که این افسانه ها هدف را هم تعریف می کنند. هدف همیشه
این بحث رو خیلی وقت بود که شروع کرده بودم، امّا این قسمتش مونده بود.
 
برای نقد درست و دقیق روشنفکران، باید با افکار آنها آشنا باشید. جریان‌های روشنفکری در ایران به دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:
 
1. روشنفکر غیردینی
این جریان به کلّی مخالف دین است و آن را نامعقول و غیرعلمی و ... می‌داند.
 
2. روشنفکر دینی
این جریان، با دین مشکلی ندارد امّا سعی می‌کند دین را طبق علوم و فلسفه‌ی غرب تفسیر کند. از جمله دسته‌هایی که ذیل این گروه قرار می‌گیرند:
الف) جری
خب، یکی دیگر از نقطه ضعف‌های روشنفکران، استدلال است.
بسیاری از آنها:
1. یا استدلالی ندارند و تنها بر پایه‌ی مشهورات نظر می‌دهند. مثال: هرکسی حق دارد آزاد باشد! (اگر بهشون بگید برای این حرفت دلیل بیار، یا مثل ماست نگاهتون میکنه، یا شروع میکنه به فحّاشی و ... . به شخصه خیلی فحش خوردم.)
2. یا استدلال بسیار ضعیفی دارند، یعنی استدلال انها از سنخ تمثیل است، یا به مشهورات برمی گردد(گاهی اوقات مشهورات غلط) و نهایتا بعد از دو یا سه پرسش، به شما فحش می دهند.
مطلوب‌ترین شیوه حکومت مردمی، اداره فدرالی است که آن زمان در وزارت کشور ۱۰ منطقه هم مشخص کردیم اما از نظر قانون اساسی نمی‌توانیم فدارتیو باشیم.(محمد خاتمی:1398)
پ.ن: این نظر خاتمی را برخی اساتید اندیشه سیاسی مانند سیدجواد طباطبایی نقد کردند. بخش‌هایی از یادداشت محمد قوچانی روزنامه‌نگار در این خصوص:
خاتمی تفکر کمونیستی «همه قدرت‌ در دست شوراها» که مبنای اتحاد شوروی و نظریه مختار روشنفکران چپ در سال ۱۳۵۷ بود را به نهاد شورای شهر بدل ساخت که
«من با زندگی به سبک و سیاق متظاهران و روشنفکران آشنا نیستم؟!
خیر من از یک راه طی شده با شما حرف می زنم. من سالهای سال در یکی از دانشکده های هنری درس خوانده ام، به شبهای شعر و گالری های نقاشی رفته ام، موسیقی کلاسیک گوش داده ام.ساعت ها از وقتم را به مباحث بیهوده درباره چیزهایی که نمی دانستم گذرانده ام. من هم سال ها با جلوه فروشی و تظاهر به دانایی زیسته ام. ریش پروفسوری و سبیل نیچه ای گذاشته ام»
 
 
 
عجیب نیست کسی که با ادا و اطوارهای روشنفکری آشنا
بعد از هیتلر همه آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن
آورده است. اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به «کلمات» بود.
خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند؛ پوچ شده بودند، مسخره
شده بودند، عوض شده بودند، اشغال شده بودند.کلماتی مانند آزادی، آگاهی، پیشرفت،
عدالت...  آدم کجا بودی، هاینریش بل.
پس از هیتلر، همه آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن
آورده است. اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به «کلمات» بود.
خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند؛ پوچ شده بودند، مسخره
شده بودند، عوض شده بودند، اشغال شده بودند.کلماتی مانند آزادی، آگاهی، پیشرفت،
عدالت...  (آدم کجا بودی، هاینریش بل)
◄ یک روز قبل از عید این‌جا را باز کردم که چیزی بنویسم، به‌هرحال عید بود و تبریک و آرزوی سلامتی‌ش از طرف ما برای شما، واجب. آن‌طور که دل‌م می‌خواست نشد. پس حالا می‌گویم که عید شما مبارک باشد و در ادامه هم برای‌تان آرزوی سلامتی می‌کنم، و از تأخیر دو هفته‌ای‌م هم چندان بد به دل‌م راه نمی‌دهم که 2 هفته در کنار 52 هفتۀ سال، خطایی‌ست کم‌تر از 4 درصد! در این دو هفته‌ای که از آن روز گذشته هم به فراخور اتفاقات یکی‌دو مطلب دیگر را هم شروع کردم،
چکیده:
در عصر مدرنیته تکلیف همجنسگرایان مانند گذشته قاطعانه بیان نمی شود و برخی روشنفکران دینی سعی در تفسیر و توجیه آن داشته اند. عبدالکریم سروش در مقابله این واقعه ناتوان نشان داده و آرش نراقی معتقد است همجنس گرایی در معنای جدید و مدرن خود در قرآن نیامده است و آیات مربوط به قوم لوط قابل تأویل هستند! ولی آیا همجنس گرایی در قرآن نیامده است؟
از آیات قوم لوط بر می آید که عمل قوم لوط نوعی اعتقاد بوده است نه صرفا یک عمل شهوانی، چرا که آنان از «حق
در یکی از همین شب‌های پاییزی در کمال بی‌حوصلگی کتاب«ارتش سری روشنفکران» را برداشتم و ورق زدم. سپس آن را از همسرم امانت گرفتم که بخوانم(اعضای خانواده ما حساسیت زیادی نسبت به کتابهای خود دارند) ورق که زدم عنوان کتاب برایم جذاب نبود؛ عنوان فصل ها نیز. اما بخش مقدمه یا درآمد کتاب مطالب مفیدی درخصوص برخی فیلسوفان مطرح و مکتب‌های معاصر فلسفی داشت.
 
پ.ن: متاسفانه در روزهای گذشته و ساعتی که بنده به پنل دسترسی نداشته ام یکی از پست‌های پیشنویس به ا
در یکی از همین شب‌های پاییزی در کمال بی‌حوصلگی کتاب«ارتش سری روشنفکران» را برداشتم و ورق زدم. سپس آن را از همسرم امانت گرفتم که بخوانم(اعضای خانواده ما حساسیت زیادی نسبت به کتابهای خود دارند) ورق که زدم عنوان کتاب برایم جذاب نبود؛ عنوان فصل ها نیز. اما بخش مقدمه یا درآمد کتاب مطالب مفیدی درخصوص برخی فیلسوفان مطرح و مکتب‌های معاصر فلسفی داشت.
 
 
پ.ن: متاسفانه در روزهای گذشته و ساعتی که بنده به پنل دسترسی نداشته ام یکی از پست‌های پیشنویس به
                          
 
انقلاب ۱۳۵۷ ایران یا انقلاب بهمن ۵۷ در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ هجری خورشیدی (۱۱ فوریه ۱۹۷۹) با مشارکت طبقات مختلف مردم انجام پذیرفت و نظام پادشاهی پهلوی را سرنگون و زمینهٔ روی کار آمدننظام جمهوری اسلامی به رهبری مرجع تقلید شیعه، روح‌الله خمینیرا فراهم کرد. تفکرات و شخصیت‌های اسلامی در این انقلاب ضدسلطنتی حضور برجسته‌ای داشتند و خمینی آن را انقلاب اسلامی خواند. علاوه بر اسلام‌گرایی، ایدئولوژی‌های مختلفی نظیر 
در کتاب "شایست ناشایست" ( از کتب مورد
اعتنای زرتشتیان)  آمده است که: گناه نقش مهمی در کاهش باران و کم شدن شیر گوسفندان و گاوها و افزایش سقط جنین دارد. عبارات کامل تر و زیباتری در قرآن کریم هست که با گفتن و قرائت آنها،  با کمال تأسف از سوی روشنفکران غرب
زده مورد تهاجم قرار می‌گیریم:ویـقوم استغفروا ربکم ثم توبوا الیه یرسل السماء علیکم
مدرارا ویزدکم قوة الی قوتکم... ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوی او بازگردید،
تا  باران آسما
و دانستند که راه تقرّب به خدا در اسلام،«تعقّل»است نه «تعبّد»،و عابد ناآگاه بی دانش،مانند خر دستگاه خراس است که چرخ چرخ می خورد و می گرد و از جای خود تکان نمی خورد؛دانستند که:«هرکه به ظلم تن دهد،همدست ظالم است» و زندگی مسلمان بر عقیده و جهاد استوار است و سنّت پیامبر(ص) و پروردگان آن حضرت،تلقین و تعبّد و ریاضتهای فردی و عبادتهای تخدیری نیست،«جهاد و شهادت» است و آورندهء قرآن،یک راهب نیست،«پیامبر مسلّح» است و هدف رسالتش:«آگاهی و عدالت».
دانستن
پس از مرگ امیرکبیر در هنگامه‌ای که دنیای غرب در قرن نوزدهم پیشرفت شتابنده‌ای در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشت، شاهد سکوتی سنگین در تمام عرصه‌ها و ساختار قدرت در ایران هستیم. در فاصله سال‌های قتل امیرکبیر تا آغاز صدارت سپهسالار (۱۲۸۸-۱۲۶۸ ه.ق) در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار باوجود تماس‌های مستقیم ایرانیان و حتی دربار ایران و در رأس آن شاه با غرب، جریان یا حرکت اصلاح‌طلبی در خور توجه یا اقدامی در جهت بسط و تدوین
دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم، پیام عید فطر را اتحاد و همبستگی کشورهای اسلامی و بازگشت به مضمون «امت مسلمان» خواندند و گفتند: علاج مشکلات امروز دنیای اسلام بازگشت به خواسته‌ی قرآن کریم مبنی بر «اَشِدّاءُ علَی الکفّار» و «رُحَماءُ بَینَهُم» است و روشنفکران و علمای اسلامی برای تحق
ده سال از انتخابات سال 1388 و
رویدادهای تاریخی پس از آن می‌گذرد. کسانی آن را جنبش سبز خواندند و کسانی با نام
فتنه از آن یاد کردند. هر آنچه بود اما یک نکته مسلم است: آن رویداد نقطه عطفی در
نقش آفرینی طبقه متوسط شهری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود. طبقه متوسط
مدرن با تحمل شکست، کم کم از فاعلیت خود ناامید شد. اگر هم امیدی در دل داشت، در
یکی دو انتخابات بعدی از دست داد. نظام گویی این طبقه را شکست داد. به آنها ثابت
کرد قادر نیستند یک نقش آفرین م
از مقاله سید حسن تقی‌زاده (سه زندگی در یک عمر) نوشته محمد علی همایون کاتوزیان در مجله ایران نامه، شماره 81 و 82، ص 14-15

«[سید حسن] تقی‌زاده از اروپا به آمریکا رفت و همانجا بود که در دسامبر ۱۹۱۴ کنسول آلمان در نیویورک با او تماس گرفت که برای مبارزه بر ضد روس و انگلیس
به آلمان برود: «ما شوق زیادی به آلمان داشتیم. ایرانی‌ها آلمان را مثل
پیغمبر حضرت داود می‌دانستند که آمده آنها را نجات بدهد. ما همه برای آلمان
سینه می‌زدیم...» شاید تقی‌زاده نمی‌دا
• در پیکره‌ى جامعه که هر قشر حکمِ عضوى از اعضا را دارد و وظیفه‌اى بر دوشش است، روحانیان دو وظیفه و شأن دارند: یک شأن، شأنِ مغز است و شأنِ دیگر، شأنِ زبان. شأن همه‌ى متفکّران و فرزانگان و خردمندان و روشنفکران در یک جامعه، شأنِ مغز است. علماى دین هم، چنین شأنى دارند؛ یعنى باید بیندیشند و مردم را هدایت و راهنمایى کنند. اما علاوه براین، یک شأن دیگر هم براى علماى دین وجود دارد که همان شأنِ زبان است: «قوام الدّین باربعه: بعالم ناطقٍ مستعمل له.» چق
تنها نخبگان و اوباش هستند که باید با قوه‌ی محرکِ خودِ توتالیتاریسم جذب‌شان کرد ، درحالیکه توده‌ها را باید با تبلیغات به سمت جنبش جلب نمود . جنبشهای توتالیتر در زمانِ تلاش برای کسب قدرت و تحت شرایط حکومت قانونی و آزادی عقیده ، تنها می‌توانند تا اندازه‌ی محدودی از ارعاب سود جویند . در این زمان که هنوز ارتباط عامه‌ی مردم با منابع اطلاعاتی دیگر کاملاً قطع نشده است ، این جنبشها نیز مانند احزاب دیگر باید به ضرورت جلب هواداران و موجه جلوه دادن
کتاب «آدم کجا بودی» اثر هاینریش بُل
 
متن نقلی: هاینریش بُل نویسنده شهیر آلمانی در کتاب «آدم کجا بودی» می‌نویسد: «بعد از هیتلر همه‌ی آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است. اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می‌فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به "کلمات" بود. خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند، پوچ شده بودند، مسخره شده بودند، عوض شده بودند، اشغال شده بودند. کلماتی مانند آزادی، آگاه
کتاب رستاخیز جان ،کتاب هفتم ازمجموعه آثار شهید مرتضی آوینی است

که
نشر ساقی منتشر کرده که در آن مقالاتی که در سال‌های 1368 تا 1371در حوزه هنر،
ادبیات و فرهنگ در مطبوعات به چاب رسیده بود، گزینش شده است.
برای
هر فرد مسلمان انقلابی متعهد لازم است که نسبیت اسلام و انقلاب اسلامی را در حوزه‌های
گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی هنر بداند تا بتواند در برابر دوست و دوشمن
موضع مناسب و صحیحی را اتخاذ کند.
کتاب
رستاخیز جان، کتاب هفتم از مجموعه آثار شهی
روز جهانی قدس
راهپیمایی روز قدس
زمان‌برگزاری:
آخرین جمعه ماه رمضان
منشأ تاریخی:
پیام امام خمینی
-
آئین‌های مهم:
سینه‌زنی، افطاری، تشییع جنازه، تعزیه خوانی، سایر آئین‌ها
روز قدس یا روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه رمضان است که امام خمینی در سال ۱۳۵۸ش (رمضان ۱۳۹۹ق) آن را روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین دانست و از مسلمانان جهان خواست که برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز
شهید باهنر الگوی مبارزه و آموزش
شهید دکتر محمد جواد باهنر یکی از این مردان پاکباخته و انقلابی بود که در عرصۀ فرهنگی همانند «علی بن یقطین»رسالت مقدس و بی مانندی بر دوش گرفت و توانست با تاکتیکهایی با فرهنگ شاهنشاهی، نفوذ باستانگرایی و فرهنگ وارداتی غربی، مبارزه ای عمیق داشته باشد و نسل جدید را از خطر آلودگی فرهنگی مصون دارد و زمینه را برای دگرگونی همه جانبه و پدیداری انقلاب آماده سازد. مبارزه حرکت، قیام و توانائیهای او در دوران نهضت و پایدا
خیانت به کلمات
 
7285
 
کتاب «آدم کجا بودی» اثر هاینریش بُل
 
متن نقلی: هاینریش بُل نویسنده شهیر آلمانی در کتاب «آدم کجا بودی» می‌نویسد: «بعد از هیتلر همه‌ی آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است. اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می‌فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به "کلمات" بود. خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند، پوچ شده بودند، مسخره شده بودند، عوض شده بودند، اشغال شده بودند. کلما
خیانت به کلمات
 
7325
 
کتاب «آدم کجا بودی» اثر هاینریش بُل
 
متن نقلی: هاینریش بُل نویسنده شهیر آلمانی در کتاب «آدم کجا بودی» می‌نویسد: «بعد از هیتلر همه‌ی آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است. اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می‌فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به "کلمات" بود. خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند، پوچ شده بودند، مسخره شده بودند، عوض شده بودند، اشغال شده بودند. کلما
حاج آقا قرائتی تعریف می کرد: اسلام حکم کرده است که ظرفی را که سگ لیسیده، ابتدا باید خاکمالی کرد و پس از آن آب کشید. دانشمندان غربی پس از 1400 سال کشف کردند که در بزاق سگ میکروبی وجود دارد که جز با خاک از بین نمی رود. آنان بلافاصله تحقیقاتشان را ادامه داده و پی بردند که این میکروب مخصوص در یک حرارت بخصوصی کشته می شود و نتیجه گرفتند پس اگر چنین ظرفی را به آن میزان حرارت دهیم، دیگر نیازی به خاکمالی کردنش نیست؛ ولی از این غافل بودند که شاید علاوه بر وج
قسمت دوم
در این پست درباره غرب زدگی مینویسم.
وقتی میرزا تقی خان امیرکبیر سررشته امور را به دست گرفت و از حداقل امور، کاراها به نحو عالی پیش میرفت صحبت از مدرسه دارالفنون به پیش می آید. اندیشه مردان بزرگی همچون میرزا تقی خان در ایران عزیز پایدار نماند و من در این پست به تفکرات ایشان حول محور علوم و فنون غرب و فرهنگ ایرانی میپردازم. 
البته که باید پذیرفت دانش و علوم غرب بسیار فراتر از دانش ایرانیان در زمان قاجار بود. امروزه هم ما بدلیل آنکه نتوا
پیام آقای پدرام:
 
Bijan Pedram, [11.07.19 19:47]
[In reply to Behdad Arbabi]
عربها انسانهاى شریف و زحمتکش بسیار دارند و ملى گرایى افراطى درست نیست. و امیدوارم که روحیهء ضد عرب در میان قشرى از روشنفکران جاى خودش را به دوستى میان انسانها بده. بدبختى ها و بیسوادیهاى سرزمینى خودمون را بر سر اقوام و ملل دیگر نینداریم. در پایان یادآورى کنم که در شاهنامه هم  از عربها به دلیرى و با فرهنگ برجسته یاد شده. و امیدوارم که گروه یاران ملى از ملى گرایى شوونیستى و خوار شمردن ملتهاى د
یکی دیگر از
ویژگی‌های شخصیتی روشنفکران بدلی، کمبود مطالعه‌ی علمی در آن‌هاست.

البته این
مشکل، مربوط به اکثر افراد جامعه است و مخصوص قشر خاصی نیست ولی با توجّه به غرور
و تکبر بی‌جای آنها، این بی‌سوادی بیشتر به چشم می‌آید.

این افراد
غالبا از مکاتب فکری و فلسفی غرب اطلاع ندارند.

غالبا حتّی از
مکتبی که از آن پیروی می‌کنند هم اطلاع دقیقی ندارند.

سقف مطالعه‌ی
آنها، نهایتا چندرمان عاشقانه یا علمی-تخیّلی و کمی از این کتاب‌های پرفروش و بی
محت
روابط دولت – ملت
وتاثیر آن در ساختار حکومت
هر جامعه در طول حیات خود گرفتار مشکلاتی می شود که اگر راه حلی برای آنها
پیدا نشود جامعه رو به زوال خواهد رفت .
یکی از معضلاتی که در عصر معاصر ایران با آن مواجه شد رابطه دولت و ملت بود .
دردوران  قبل از مشروطه رابطه دولت - ملت
مبتنی بر مناسبات رعیت پادشاه بود ،رعایا مثل برده هیچ دخالتی در سرنوشت خویش
نداشتند ،جان و مالشان در دست شاه بود . اما در اواخر دوره قاجاریه به دلیل افزایش
ارتباط با غرب گروه های جد
در جشنواره امسال به هر جا که نگاه میکردی عکس تو بود اما اسم و رسمی از تو نبود! جشنواره و به عبارت درست تر زجرواره ای داشتیم پر از قهرمانهای کاغذی و پوشالی که یا منگ و معتاد بودند و یا لات و لمپن! یا دزد ناموس بودند یا قاتل ناموس!
 تو قهرمان ما بودی و هستی، یک قهرمان واقعی و همیشگی. اما چه حیف که جماعت اهل هنر ما در قهرمان شناسی به شدت بی هنراند و شاید هم پر غرض و مرض!
 و چه حیف تر این که مردم ما قهرمان سازند و هنرمندان ما قهرمان سوز و به قول سید شهید
خیانت به کلمات
 
7325
 
کتاب «آدم کجا بودی» اثر هاینریش بُل
 
متن نقلی: هاینریش بُل نویسنده شهیر آلمانی در کتاب «آدم کجا بودی» می‌نویسد: «بعد از هیتلر همه‌ی آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است. اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می‌فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به "کلمات" بود. خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند، پوچ شده بودند، مسخره شده بودند، عوض شده بودند، اشغال شده بودند. کلما
مهبط دین عقلانیت بشر است. در منطق فهم دین داریم که اگر یک چیزی واقعا عقلانی بود، ما ظواهر دین و کتاب و سنت را هماهنگ با آن کنیم. مثلا شما با عقل خود به این نتیجه رسیدید که خداوند غیرجسمانی است. ولی وقتی در قرآن می‌خوانید که «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ»، می‌گویید خدا دست که ندارد، بلکه مظهر قدرت خداوند است. واقعا اگر عقلانیت به این بداهت باشد، از آن استفاده می‌کنیم.
 اما این چیزهایی که آقایان[روشنفکران] می‌فرمایند واقعا عقلانیت بر آن ح
عصر مشروطه قصه ی پر غصه ای ار تاریخ معاصر است که به ما یادآوری
میکند چگونه میشود طناب دار دور گردن یگانه عالم دین انداخت و آب از آب هم تکان
نخورِد.

شیخ فضل الله نوری شخصی است که نامش به مشروطه گره خورده است.

او کسی بود که توانست با بصیرتی مثال زدنی دست استکبار را ریز دستکش
مخملی مشروطه ببیند. شیخ در سال 1259 ه ق در روستای لاشک در منطقه کجور مازندران
به دنیا آمد.

شیخ تحصیلات ابتدایی و سطح حوزه را در تهران گذراند و بعد راهی عراق
شد و از اساتیدی همچو
ساده کردن
مسائل پیچیده و پیچیده کردن مسائل ساده. پیچیدگی به معنایی چندلایه بودن، چند
مرکزی یا حتی بی مرکزی، غیر خطی بودن واقعیت و یا یک پدیده است. در نظریه پیچیدگی،
واقعیت از مجموعه‌ای از عوامل گوناگون (در مقیاس‌های متفاوت) تشکیل شده که بر همکنش
دارند و نمی توان با حذف برخی مؤلّفه‌ها و اجزا، به کوچک‌تر کردن آن مجموعه
پرداخت. یعنی با جز جز کردن پدیده نمی توان کل آن را شناخت چرا که کل، رفتاری
متفاوت از اجزا دارد. در مقابل پیچیدگی، سادگی به مع
رئیس جمهور ازبکستان گفت: زبان ازبکستانی یکی از بزرگ ترین زبان‌های جهان است و به این زبان تقریباً ۵۰ میلیون نفر تکلم می‌کنند.
«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در مراسم سی‌امین سالگرد اعطای جایگاه دولتی به زبان ترکی ازبکی گفت: زبان ازبکی برای مردم ما مظهر خودآگاهی ملی و استقلال دولتی و دارای ارزش معنوی است.
رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: کسی که می‌خواهد تمام زیبایی، جذابیت و غنایی زبان ما را احساس کند باید لالایی مادران ما، داستان‌ها
 
بیخیالِ صفِ گوشت و مرغ شده‌ام. بیخیالِ هر چه که بخواهد جمله‌ی «حق گرفتنی‌ست» را هی توی مغزم بکوبد و ناتوانی‌هایم را به رخم بکشد. دیگر پلاکارد بالا نمی‌گیرم و به گلویم باد نمی‌اندازم و جلوی درِ دانشگاه به عالم و آدم اعتراض نمی‌کنم. به نظرسنجی‌های مسخره‌ی اینترنتی بدبین‌تر از همیشه شده‌ام و دیگر انگیزه‌ای برای این‌جور مسخره‌بازی‌ها ندارم. به حرف پدرم برگشته‌ام که می‌گفت «کلاهت را سفت بگیر تا باد نبرد». تا توی این وضعیتِ نامشخصِ ه
تا نیمه هاى شب دنبال جواب فلان سوال میان کتاب ها مى گردم. از دور شاید به نظر مى رسد که تمام عمر دنبال مسئله هاى حل نشده ام. اما مدتى است فهمیده ام که این مسئله هاى حل نشده هستند که جایى مرا پیدا مى کنند. چه ونکوور، چه تهران، چه کمبریج. نزدیک صبح نوار سبز ساعت را براى نیم ساعت بعدش تنطیم مى کنم. صداى قدم نگهبان بیرون ساختمان اما از هر ساعتى هشیارکننده تر است. پیرمرد قدخمیده با محاسن سفیدرنگش وقت اذان صبح راه مى رود و استغفار مى کند. و تو گویى این ذک
در زندگی تودهء مردم ما که زندگی اش توده ای انباشته از عقده ها و رنج ها و جراحت هاست،و آرزوهای مُرده و امیدهای بر باد رفته و خواستن های سرکوفته و عشق های بی سرانجام و خشم های فرو خورده،و همه نبایستن و نخواستن و نتوانستن و نگذاشتن و نشدن و نگفتن و نرفتن و نه،و نه، و نه!،«عاشورا» زانوی مهربان سرنهادن و دامن مَحرمِ گریستن نیز هست.و در این فاجعهء هولناک بشری،هر کسی فاجعهء خویش را نیز می نالد.و دلهائی که در این روزگار،نه حق انتخاب،که حق احساس،و چشم
استانبول شهری دربین آسیا و اروپا که در سرزمین ترکیه واقع شده یکی‌از پرتوریست ترین شهرهای دنیا است ; این شهر جاذبه های بخش اعظمی دارااست و از طرفی درین شهر به صنعت گردشگری زیاد اهمیت داده شده و از این رو تجهیزات و سرویس ها رفاهی تفریحی خوب برای گردشگران مهیا شده‌است و به جرئت می توان تور استانبول یکی‌از لبریز طرفدارترین تورها بین گردشگران در سراسر دنیا است ; یکی جذابیت های این شهر تفریحات شبانه آن است و در بعضی محلات کافه ها تا صبح گشوده می
خیابان استقلال استانبول یکی از زیباترین و معروف ترین گذرگاه های استانبول به شمار می رود همه ساله هزاران گردشگر از این خیابان بازدید می کنند. خیابان استقلال مملو از مراکز خرید ، کافه و رستوران می باشد. که در تمامی ساعت شبانه روز در حل خدمت رسانی به گردشگران و مسافران استانبول هستند به همین دلیل یکی از برنامه های گشت شهری در تور استانبول در آژانس های مسافرتی بازدید از این خیابان معروف استانبول است. خیابان استقلال علاوه بر زیبایی و شهرت بسیا
در ایران یکی ازبزرگترین موانع اجتماعی شکل گیری گفتگو؛ مدعیان گفتگو هستند. این مدعیان درشش گروه اصلی قرار دارند. ۱. اساتید و روشنفکران: اساتیدی که با استناد به ارجاعاتی ازکانت، هوسرل، بوبر، هابرماس، بوهم، رورتی ودیگران در ستایش گفتگو مطلب می‌نویسند درعمل به ندرت تحمل شنیدن نظر دیگری را دارند وبا کوچکترین نقدی به هم ریخته و دودمان منتقد را به باد می دهند. رفتار و منش این اساتید به طورطبیعی به پیروان و هواداران منتقل می‌شود وآنها هم فقط مدح
خیابان استقلال استانبول یکی از زیباترین و معروف ترین گذرگاه های استانبول به شمار می رود همه ساله هزاران گردشگر از این خیابان بازدید می کنند. خیابان استقلال مملو از مراکز خرید ، کافه و رستوران می باشد. که در تمامی ساعت شبانه روز در حل خدمت رسانی به گردشگران و مسافران استانبول هستند به همین دلیل یکی از برنامه های گشت شهری در تور استانبول در آژانس های مسافرتی بازدید از این خیابان معروف استانبول است. خیابان استقلال علاوه بر زیبایی و شهرت بسیا
ایتالیا کشوری با تمدن و فرهنگ غنی است که همه‌ساله پذیرای بسیاری از دانشجویان غیربومی، از سراسر جهان است. این کشور مقصد بسیار مشهور و مطرحی برای دانشجویان بین‌المللی است. اعزام دانشجو به ایتالیا ، همه‌ساله توسط برترین مؤسسات اعزام دانشجو به خارج ازجمله موسسه ساناگیتی صورت می‌گیرد.
ارائه مشاوره در خصوص رشته انتخابی و شرایط تحصیل آن در ایتالیا، دانشگاه برتر در این زمینه، اخذ پذیرش، اخذ فاند برای دانشجویان برتر و اخذ ویزای تحصیلی، همگی از
ایتالیا کشوری با تمدن و فرهنگ غنی است که همه‌ساله پذیرای بسیاری از دانشجویان غیربومی، از سراسر جهان است. این کشور مقصد بسیار مشهور و مطرحی برای دانشجویان بین‌المللی است. اعزام دانشجو به ایتالیا ، همه‌ساله توسط برترین مؤسسات اعزام دانشجو به خارج ازجمله موسسه ساناگیتی صورت می‌گیرد.
ارائه مشاوره در خصوص رشته انتخابی و شرایط تحصیل آن در ایتالیا، دانشگاه برتر در این زمینه، اخذ پذیرش، اخذ فاند برای دانشجویان برتر و اخذ ویزای تحصیلی، همگی از
 
قوی سیاه استعاره ای است از پیشامدهایی که مشاهده آنها شگفت انگیز و بسیار نادر است وچون کسی بطور معمول انتظار وقوع آن را ندارند وقتی اتفاق می افتد توده های مردمی در توجیه دلایل وقوع چنین پدیده هایی گاه به استدلال  غیر عقلانی و حتی خرافی روی می آورند .فارغ از اندیشه عوام ، روشنفکران نیز در ساختار منظم علت و معلولی چنین رویدادی ممکن است به نتایجی صحیحی دست پیدا نکنند .استعاره قوی سیاه برای نخستین بار توسط نسیم طالب در کتاب قوی سیاه برای پدیده
خیابان استقلال استانبول یکی از زیباترین و معروف ترین گذرگاه های استانبول به شمار می رود همه ساله هزاران گردشگر از این خیابان بازدید می کنند. خیابان استقلال مملو از مراکز خرید ، کافه و رستوران می باشد. که در تمامی ساعت شبانه روز در حل خدمت رسانی به گردشگران و مسافران استانبول هستند به همین دلیل یکی از برنامه های گشت شهری در تور استانبول در آژانس های مسافرتی بازدید از این خیابان معروف استانبول است. خیابان استقلال علاوه بر زیبایی و شهرت بسیا
خبرگزاری فارس اصفهان- یادداشت مهمان*؛ اگرچه مشکلات جامعه امروز طاقت فرس است و مشغله‌های گوناگون انسان را از تفکر در برخی از امور بازمی‌دارد اما همین مشکلات گاهی ذهن انسان را به سمت تفکر در مورد افرادی که جامعه آن‌ها را متعصب و یا روشنفکر می‌نامد، سوق می‌دهد.
باوجودی که در جامعه ما تعصب در معنای منفی و روشنفکری در معنای مثبت القاء شده است اما توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که تعصب و روشنفکری را با هر دو بُعد ممدوح و مذمومش مورد رصد ق
خبرگزاری فارس اصفهان- یادداشت مهمان*؛ اگرچه مشکلات جامعه امروز طاقت فرس است و مشغله‌های گوناگون انسان را از تفکر در برخی از امور بازمی‌دارد اما همین مشکلات گاهی ذهن انسان را به سمت تفکر در مورد افرادی که جامعه آن‌ها را متعصب و یا روشنفکر می‌نامد، سوق می‌دهد.
باوجودی که در جامعه ما تعصب در معنای منفی و روشنفکری در معنای مثبت القاء شده است اما توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که تعصب و روشنفکری را با هر دو بُعد ممدوح و مذمومش مورد رصد ق
چند ماهی است که به «قائد خوانی» رو آورده‌ام. قائد در نوشته‌هایش پرگویی می‌کند، از ف به فرحزاد می‌رود، مقصد نهایی نوشته‌اش لزوما ربطی به مبدأ و موضوع ندارد، اما با همه‌ی این اوصاف خواندنی‌است. سبک و دنیای نگارش او با همین جزئیات شاکله پیدا کرده. زاویه‌ی ورود او به همه‌ی مسائل بدیع است. از جایی به مسئله می‌پردازد و آن را موشکافی می‌کند که عمدتا کسی چنین نمی‌کند. قائد یک روشنفکر واقعی است. انتقاد می‌کند: گاهی به طنز، گاهی با شاهد مثال آو
ارول موریس در مقدمة کتاب «جاسیگاری: مردی که واقعیت را انکار کرد»  (2018) به طور تلویحی می‌گوید تمدنی که حکیم و فیلسوفش تامس کوهن باشد حاکمش می شود دونالد ترامپ! 
او در مقدمه کتاب می نویسد:
«در همه جای اطاق خاکستر
و ته سیگار پخش شد. جاسیگاری بلوری را تامس کوهن یکی از برجسته‌ترین روشنفکران قرن
بیستم پرتاب کرد. آیا سر من را هدف گرفت؟ مطمئن نیستم، اما یادم هست که جاسیگاری
به عمد و با نفرت به سمت من پرتاب شد. شاید تصور کنید این اتفاق در مکانی دورافتا
روشنفکران یمن هم مثل برخی روشنفکران: لیبرال
دمکرات چشم خود را به غرب دوخته، و گوششان را به تبلیغات آنها پیوند زده اند. و
فکر می کنند اگر گوش به: تبلیغات آمریکایی ها ندهند نمازشان قبول نمی شود! به همین
مناسبت است که: ملت خود را مفلوک و مریض و گرسنه! معرفی می کنند، که فقط محتاج
مجوز امریکا برای ورود: کمک های مردمی غربی است. در حالیکه ملت یمن بلوغ سیاسی
دارند، و از حملات پراکنده و آتش بازیهای بی هدف آل سعود، ترسی به خود راه نمی
دهند. زندگی خود را بخو
جنگ، پناهندگان سوری، ترور، اقتصاد‌های مریض و وابسته، تحریم، بیماری، ویروس‌های کشنده و خطرناک، فقر، گرسنگی، فاصله طبقاتی، کلاهبرداری، مرگ عشق، دروغ، پول دزدی، مواد مخدر، مدهای وحشی، بی رحمی، زورگیری ، بمب اتم، فیلترینگ، هژمونی انگل‌زادگان، محدودیت، قرنطینه، هوای آلوده، لباس پوست روباه، کیف پوست خرگوش زنده کنده شده، دین‌ها و مکتب‌هایی نوظهور چون طاعون، قتل و غارت، از بین بردن طبیعت، سیل و زلزله، سوختن هکتارها جنگ، ابر قدرت ولد زنا،
هفدهم آبان هزار و سیصد و هشتاد و پنج در دفترچه‌ی خاطراتم از زهرا امیرابراهیمی گفته‌ام و این که ارتکاب چنان عملی از سوی او محال است. اگر در بیست و دو سالگی آن فیلم را ندیدم به خاطر اعتقادات مذهبی‌ام بوده است نه به خاطر اخلاق و حقوق بشر. آن روزها با گناه کسی که آن فیلم را پخش کرده بود کاری نداشتم تمام تلاشم این بود که بگویم امیرابراهیمی گنه‌کار نیست. نگفته‌ام که انسان حق دارد آزاد باشد، گفته‌ام تکلیف این است که برایش دعا ‌کنم. می‌بینی چنین ن
درباره نماز جمعه رهبر انقلاب که چشم جهانی به موضع گیری های او بود چند نکته خالی از لطف نیست : یک تفاوت اساسی بین رهبران دینی ما با سایر رهبران جهانی و حتی مسئولین پایین تر جمهوری اسلامی وجود دارد و آن این که رهبران ما (امام و آقا) هرگز مردم را به خودشان جذب نمی کنند به دنبال این نیستند که برای خود طرفدار جمع کنند ولی عملا مردم به آن ها هر بار جذب می شوند و طرفداران بسیاری دور آن ها جمع می شود و بسیاری از منتقدین نیز آن ها را مواقع حساس کشور تحسین
ارول موریس در مقدمة کتاب «جاسیگاری: مردی که واقعیت را انکار کرد»  (2018) به طور تلویحی می‌گوید تمدنی که حکیم و فیلسوفش تامس کوهن باشد حاکمش می شود دونالد ترامپ! 
او در مقدمه کتاب می نویسد:
«در همه جای اطاق خاکستر
و ته سیگار پخش شد. جاسیگاری بلوری را تامس کوهن یکی از برجسته‌ترین روشنفکران قرن
بیستم پرتاب کرد. آیا سر من را هدف گرفت؟ مطمئن نیستم، اما یادم هست که جاسیگاری
به عمد و با نفرت به سمت من پرتاب شد. شاید تصور کنید این اتفاق در مکانی دورافتا
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-من از سه منبع اول کتاب سترگتفسیر قران کریک بنوشته محقق ودانشمند الهی حضرت جناب اقای محسن قراتی  رحمت الله علیه -  ودد مقاله ازمجله گرانسنگ چشم انداز ایزان شماره 96 دولت انترو پرونر-/ خانم  مهناز معبری- و فرد گرایی وتغیرات نهادی / از اقای محسن گودرزی- طبیعی است با انقلاب سترگ اسلامی ایران که با اصطلاح حضرت علامه الدهر ایت الله العظمی محمد حسین طباطبائی  رحمت الله رجعت به اسلام عزیز- انقلاب یک اصطلاح خارج
 تألیف: دکتر حسین آبادیان
ناشر: کویر
سال انتشار:۱۳۹۲  
تعداد صفحات:۳۴۶
 
این کتاب بگونه ای بررسی منحنی تاریخ اندیشه ی روشنفکری در ایران دوره ی قاجار است که به خوبی توانسته نحوه ی تکوین جریان روشنفکری و انفعال آن در مقابل اندیشه ی غربی را تشریح نماید.
«تجدد و مواجهه ما با آن در دوره قاجاریه» مسأله ی اصلی کتاب حاضر است. مؤلف ابتدا با ارائه تصویری از فضای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دوره قاجار، نخستین مواجهه ایرانیان با غربیان در این عصر را بررسی
و اکنون برادر!
ما در برابر این نظامهای حاکم،کوزه های خالی زیبائی شده ایم،که هرچه می سازند،می بلعیم.اکنون به نام فرقه،به نام خون،به نام خاک و به نام خود او و مخالف او،قطعه قطعه می شویم،تا هر قطعه ای،لقمه ای راحت الحلقوم دهان شان باشیم.تفرقه!تفرقه!پیروان او و مکتبش را به جان هم انداخته اند.این دشمن اوست.چرا در چنین سرنوشتی که بر جهان و بر ما حکومت می کند،با او دشمنی می کند؟چون او با دستِ بسته نماز می خواند و آن به این کینه می ورزد،که این با دستِ
علیرضا بصیری جزی فرماندار سابق برای انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار ثبت‌نام کرد.
  به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، علیرضا بصیری جزی فرماندار سابق شهرستان شاهین‌شهر و میمه صبح امروز ۱۵ آذرماه ۱۳۹۸ به همراه تعداد زیادی از نخبگان، روشنفکران، سیاسیون و بزرگان دو شهرستان شاهین‌شهر، میمه و برخوار به‌خصوص مردم شهر گزبرخوار با حضور در محل ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس در محل فرمانداری به‌صور
علیرضا بصیری جزی فرماندار سابق برای انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار ثبت‌نام کرد.
  به گزارش پایگاه خبری صدای جویا از اصفهان، علیرضا بصیری جزی فرماندار سابق شهرستان شاهین‌شهر و میمه صبح امروز ۱۵ آذرماه ۱۳۹۸ به همراه تعداد زیادی از نخبگان، روشنفکران، سیاسیون و بزرگان دو شهرستان شاهین‌شهر، میمه و برخوار به‌خصوص مردم شهر گزبرخوار با حضور در محل ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس در محل فرمانداری به‌صور
اسلام در این هنگام،نه تنها در میان تودهء مذهبی،روح و جهت تازه یافت،که حتّی در چشم روشنفکران مادّی و ضدّ مذهبی هم جاذبه ای نیرومند و ایمان آور گرفت و مردی چون هانری آلک،سردبیر روزنامهء «جمهوری الجزایر»(ارگان رسمی حزب کمونیست الجزایر)که فرانسوی نژاد بود و به رغم دستور حزب،به صف مجاهدان اسلام پیوسته بود،در زندان نوشت که:«در چنین جائی،پَستانه است که از شکنجه های شگفتی که به من داده اند سخن بگویم...اینجا هر ساعت،مجاهدی را از اتاقهای یکی از طبق
«خط راه: سیر تقابل غرب و غربزدگان با اسلام در دوره معاصر ایران»
این کتاب، تحلیلی جریان‌شناختی پیرامون جنگ تاریخی غرب با اسلام در دوره معاصر ایران است. دکتر علیزاده که سال‌ها به طور خاص در حوزه تاریخ معاصر تحقیق نموده است این کتاب را با قلمی شیوا و بازنگاهی عمیق به تقابل جریان حق و باطل به رشته تحریر درآورده است. در قسمتی از مقدمه کتاب می‌خوانیم:
...جریان شیعه همواره در طول تاریخ پرچمدار پیام بعثت بوده است. با وقوع رنسانس و انقلاب صنعتی در ار
بسم اللّٰه رب الشهدا و الصدیقین
مادر جان، جامعه ما انقلاب کرده و چندین سال طول می کشد تا بتواند کم کم صفات و اخلاق طاغوت را از مغز انسانها بیرون ببرد ولی روشنفکران ما به این انقلاب بسیار لطمه زدند زیرا نه آن را می شناختند و نه باریش زحمت و رنجی متحمل شده اند از هر طرف به این نو نهال آزاده ضربه زدند ولی خداوند، مقتدر است اگر هدایت نشدند مسلما مجازات خواهند شد .
 
پدر و مادر ؛ من زندگی را دوست دارم ولی نه آنقدر که آلوده اش شوم و خویشتن را گم و فرام
کرونا و تجلّی عقلانیت جمهوری اسلامی 
 
 
‏یکی از مهمترین محورهای حملات تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی که خصوصا در دهه‌ی اخیر دشمنان بسیار بر آن سرمایه‌گذاری کردند، این گزاره بود که «جان انسان‌ها برای این حکومت ایدئولوژیک اهمیتی ندارد».
 
گویا تقدیر این بود که در بحرانی مانند ‎کرونا حقیقت به وضوح بر همه آشکار شود.
 
‏جمهوری اسلامی طی اقدامی بی‌سابقه در تاریخ اسلام تمام اجتماعات دینی و مناسک عمومی، از نماز جماعت و جمعه تا مراسم دعا، نیایش
ارول موریس در مقدمة کتاب «جاسیگاری: مردی که واقعیت را انکار کرد»  (2018) به طور تلویحی می‌گوید تمدنی که حکیم و فیلسوفش تامس کوهن باشد حاکمش می شود دونالد ترامپ! 
او در مقدمه کتاب می نویسد:
«در همه جای اطاق خاکستر
و ته سیگار پخش شد. جاسیگاری بلوری را تامس کوهن یکی از برجسته‌ترین روشنفکران قرن
بیستم پرتاب کرد. آیا سر من را هدف گرفت؟ مطمئن نیستم، اما یادم هست که جاسیگاری
به عمد و با نفرت به سمت من پرتاب شد. شاید تصور کنید این اتفاق در مکانی دورافتا
سیدالشهداء در حج به یارانشان می‌فرمایند که بروید و همه‌ی کسانی را که می‌شناسید، از بزرگان، مفسران قرآن، علما، اصحاب پیامبر، آدم‌های نخبه، روشنفکران و هرکسی که جامعه به آنها توجه دارد الان در مراسم حج و در مکه است، همه را فرا بخوانید. من سخنان مهمی با آنان دارم. گروهی نزدیک به نهصد نفر از بزرگانی را که به مراسم حج آمده بودند، جمع کردند. بیش از دویست تن از اصحاب درجه یک پیغمبر (ص) در آن جمع بودند و عده‌ای نیز از تابعین، همان نسل دوم و سوم که پ
سیدالشهداء در حج به یارانشان می‌فرمایند که بروید و همه‌ی کسانی را که می‌شناسید، از بزرگان، مفسران قرآن، علما، اصحاب پیامبر، آدم‌های نخبه، روشنفکران و هرکسی که جامعه به آنها توجه دارد الان در مراسم حج و در مکه است، همه را فرا بخوانید. من سخنان مهمی با آنان دارم. گروهی نزدیک به نهصد نفر از بزرگانی را که به مراسم حج آمده بودند، جمع کردند. بیش از دویست تن از اصحاب درجه یک پیغمبر (ص) در آن جمع بودند و عده‌ای نیز از تابعین، همان نسل دوم و سوم که پ
 

م‍ق‍دم‍ه‌ای‌ ب‍ر ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌/ ص‍ادق‌ زی‍ب‍اک‍لام‌‏
[ت‍ه‍ران‌]: روزن‍ه‌، ۱۳۷۵.
 
 
‏‏چ‍اپ‌ س‍وم‌: ۱۳۷۸
 
 
324 صفحه
 
 
‏‏موضوع: ای‍ران‌، ت‍اری‍خ‌ -- ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌، ۱۳۵۷ -- علل.
 
 
بسیاری از ما چه در دبیرستان و چه در دوره دانشجویی درباره انقلاب اسلامی مطالعه کرده و امتحان داده ایم. انقلابی که یکی از پدیده های عجیب اواخر قرن بیستم و نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است؛ کتاب مقدمه ای بر انقلاب اسلامی تالیف ص
در جامعه ما چه می گذرد؟ 1) هانا آرنت در قطعه ای در کتاب «انقلاب مجارستان:مقاومت مردمی علیه توتالیتاریسم» می نویسد:« همه تجربیات ما از مناسبات توتالیتری حاکی از آن است که برای حکومت مطلقه هنگامی که کاملاً سوار بر کار است، تجربه واقعیت های عملی به مراتب خطرناک تر از کشش طبیعی انسان به آزادی است». او این نکته را در اشاره به رمانی از دودینتسو با عنوان «نه فقط از نان خالی» طرح می کند. آرنت معتقد است رمان دودینتسو دارای عنصری از طغیان و عصیان است،ا
سیدالشهداء در حج به یارانشان می‌فرمایند که بروید و همه‌ی کسانی را که می‌شناسید، از بزرگان، مفسران قرآن، علما، اصحاب پیامبر، آدم‌های نخبه، روشنفکران و هرکسی که جامعه به آنها توجه دارد الان در مراسم حج و در مکه است، همه را فرا بخوانید. من سخنان مهمی با آنان دارم. گروهی نزدیک به نهصد نفر از بزرگانی را که به مراسم حج آمده بودند، جمع کردند. بیش از دویست تن از اصحاب درجه یک پیغمبر (ص) در آن جمع بودند و عده‌ای نیز از تابعین، همان نسل دوم و سوم که پ
برای انقلاب سه‌تا چیز خیلی مهمّه:

1. یکی رهبری قدرتمند

2. نارضایتی بسیار شدید، به طوری که خیلی از مردم از جانشان بگذرند!

3. الگو و نظام جایگزین!


 

در ایران تقریبا هیچکدوم از این سه تا وجود
نداره!

یعنی مخالفان این نظام، نه رهبر درست و درمونی
دارند! (هرکدوم رو که دستگیر می کنند، به چیز .... میافتن!)
نه نارضایتی مردم شدیده. اگر چه نارضایتی هست،
امّا کسی به خاطر گرانی گوشت و ... نمیاد جلو توپ و تانک و ...

نه جایگزین مناسبی یافت شده!  برای مثال
آمریکا، ق
م‍ق‍دم‍ه‌ای‌ ب‍ر ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌/ ص‍ادق‌
زی‍ب‍اک‍لام‌‏
[ت‍ه‍ران‌]: روزن‍ه‌، ۱۳۷۵.

‏‏چ‍اپ‌ س‍وم‌: ۱۳۷۸

324 صفحه

‏‏موضوع: ای‍ران‌، ت‍اری‍خ‌ -- ان‍ق‍لاب‌
اس‍لام‍ی‌، ۱۳۵۷ --
علل.


بسیاری از ما چه در دبیرستان و چه در دوره دانشجویی درباره
انقلاب اسلامی مطالعه کرده و امتحان داده ایم. انقلابی که یکی از پدیده های عجیب
اواخر قرن بیستم و نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است؛ کتاب مقدمه ای بر انقلاب
اسلامی تالیف صادق زیبا کلا
آرتور گوبینو (1882-1816) فرضیه‌های نژادی را مفهوم کلیدی در توضیح تاریخ جهان و بشریت می‌دانست. به نظر وی نژاد نیروی محرکه و عامل تعیین‌کننده در اوج یا سقوط تمدن‌ها و فرهنگ‌ها بوده و بدین سبب رشد و سقوط تمدن‌ها و فرهنگ‌ها تنها یک مسئله‌ی نژادی است!
گوبینو تعداد نژادهای انسانی را به سه نژاد اصلی تقلیل داده بود: سفید، زرد، سیاه. به نظر گوبینو هر نژاد صفات جسمی و روحی معین، ثابت و مشخص و غیرقابل تغییر خود را دارد که منشأ آن خون پاک اولیه است!
به نظر
رفیقم میگفت : ۳۰ سال پیش خواستم برم شیراز، رفتم ترمینال و سوار اتوبوس شدم. صندلی جلوم زن و  شوهری بودند که یه بچه تپل و شیرین ۳ یا ۴ ساله  داشتند. اتوبوس راه افتاد، ۱۶ ساعت راه بود. طی راه؛ بچه تپل و شیرین که صندلی جلو بود هی بسمت من نگاه میکرد و میخندید.چند بار باهاش دالی بازی کردم و بچه کلی خندید. دست بچه یه کاکائو بود که نمیخوردش. تو دالی بازی؛ یهو یه گاز از کاکائو بچه زدم،بچه  کمی خندید.
کمی بعد مادر بچه با خوشحالی به شوهرش گفت: ببین بالاخره ک
پیام دکتر عسکر جلالیان به مناسبت سالروز وفات دکتر علی شریعتی:
...
دکتر علی شریعتی در «ابراهیم در کشاکش یک انتخاب» می‌نویسد:
«پس از رَمی آخرین بت بی‌درنگ قربانی کن... و اکنون در منایی، ابراهیمی، و اسماعیلت را به قربانگاه آورده‌ای، اسماعیل تو کیست؟ چیست؟ مقامت؟ آبرویت؟ شغلت؟ ...»
در حدیثی از پیامبر (ص) می‌خوانیم: «خیرالناس من انفع للناس»؛ بهترین مردم کسی است که به مردم نفعی رساند. در زمانه‌ی پر آشوب امروز، هر خدمت خالصانه‌ای هزینه‌ی خود را م
اشکال بیگانگی نیز متعدد و متنوع است: احساس ناتوانی و فتور، احساس بی معنائی و پوچی، احساس تنهائی و انزوا، احساس تنفر و بیزاری، احساس بی‌هنجاری در چند اصل و زمینه نظر جامعه شناسان در باب بیگانگی مشترک است.
1- اهالی حوزه‌های جامعه‌شناسی ریشه‌های بیگانگی و علل آن را نه در درون فرد بلکه در بیرون او و در واقعیت‌های اجتماعی، نهادها، ساختارها و روابط اجتماعی و نظایر آن جستجو می‌کند.
2- نقطه عزیمت آن‌ها از جامعه و ساخت اجتماعی است.
3- احساسات افراد
بماند که چقدر فحش خوردم.از دوست آشنا خانواده ! نظرم رو بیان کردم و گفتم عصبانیم و ناراحتم از این اتفاق! از اتفاقات آبان ماه هم عصبانی و ناراحتم !نمیدونم چرا مردم ما میخوان دسته دسته باشن!فکر میکنن اگر کسی طرف اعتراضات رو بگیره یعنی با آمریکا همراهه و اگر طرف سردار رو بگیره یعنی با مشکلات کشور هیچ مشکلی نداره ! عصبانی و ناراحتم ! چون فهمیدم این همه درخواست آزادی بیان کشکه! الکی میگن ما در این کشور آزادی بیان نداریم! مشکل سیاست های غلط نیست! مشکل

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مطالب آموزشی و علمی و....